Home News Twits

Twits

0
25
The Eye
Follow Us!
Latest posts by The Eye (see all)

Wales’ biggest broadcaster has been forced to say sorry after ‘liking’ a ‘tweet’ attacking a political party, but the apology caused a storm on social media with one critic saying officials had “backtracked” after getting “stick”, it has emerged.

BBC Cymru Wales (BBC CW) said it was “liked in error” and that it had been a “mistake” but now a formal complaint has been made and another of the critics said on Twitter:  “You mean liked and then told it mustn’t be liked.  Not liked in error”.

Neil McEvoy’s attack was ‘liked’ by BBC Cymru Wales News

The original tweet which was ‘liked’ by BBC CW News was from the controversial Welsh Parliament/Senedd Cymru (WP) member Neil McEvoy MS attacking the Abolish the Assembly (AA) party.

Apart from the ‘backtracked’ and ‘not liked in error’ tweets, another one said it was “not very classy”, BBC CW was accused of being “stuck in a 1950’s coma”, while a further observer said the Mr McEvoy tweet was liked “on purpose”.

Another outraged detractor sent his comment directly to @BBCWalesNews hashtagging DefundTheBBC and alleged that the corporation had shown:  “Shocking bias again and again and again.” (And) “If you do not sack today whoever did that, it proves you simply don’t care about impartiality rules”.

Yet this latest disturbing information is set against an extremely worrying backdrop, including the fact that an extraordinary political row developed (again on Twitter) with BBC CW at its heart.

The former leader of the Welsh Conservatives (WC) in the WP, Andrew RT Davies, MS, accused, on social media, BBC CW of a “link” with nationalist party Plaid Cymru (PC) and that it was “unhealthy”.

Rhodri Talfan Davies defended BBC Cymru Wales from allegations it has a ‘link’ with Plaid Cymru

But in a highly unusual move, the BBC CW Director Rhodri Talfan Davies defended on Twitter a controversial decision to ask the PC leader on to a programme discussing major issues, saying WC had not accepted the invitation. Yet in another tweet Mr RT Davies said he stood by his original point.

The unbelievable spat over alleged links between PC and BBC CW was soon after growing concern about figures who have joined the corporation from PC, and those that have moved in the other direction.

Rhuanedd Richards – a former Chief Executive of Plaid Cymru now head of BBC Radio Cymru

The political journalist at BBC CW Aled ap Dafydd became PC’s Director of Political Strategy and External Relations.

Top level journalists have also joined PC in the past, and politicians on the left and right in Wales have accused the corporation of being a hotbed of Welsh nationalism.

Mr ap Dafydd’s move came soon after the appointment of the former PC Chief Executive Rhuanedd Richards as Editor of BBC Radio Cymru and the Welsh language online service, Cymru Fyw.

The PC MS for Ynys Mon Rhun ap Iorwerth was also formerly a leading political journalist at BBC CW, joining the corporation in 1994.

Richard Taylor – BBC Cymru Wales showed its ‘bias’

The formal complaint about the ‘liked’ Tweet has been submitted by contentious Richard Taylor of the AA party who said in a video he released after the apology that it showed “bias” and BBC CW should be ‘ashamed’.

But Mr Taylor has himself hit the headlines when he threatened to end the career of voice.wales journalist Mark Redfern after an expose detailing claims of exploitation about vulnerable people at a church rehab programme.

“I will do everything in my power to make sure your career goes nowhere because I will plaster you all over social media on this”, Mr Taylor told Mr Redfern.

New BBC Cymru Wales HQ – staff are angry they didn’t move in before lockdown (picture taken before it)

Despite this the ‘like’ and ensuing apology are likely to be severely embarrassing for BBC CW after other recent mistakes.

The Eye have disclosed how the staff of Mr Davies, are angry that they did not fully move into their new £100 million headquarters before the lockdown, and, our journalists understand, may not now do so until at least late Summer or even the Autumn (more than two and a half years following it being handed over), one of his senior executives had an affair with a married presenter after his officials had commissioned a programme she fronted, his organisation refused an interview with our Editor Phil Parry even though he said BBC CW would be “more accessible”, and popular programmes have been axed while another which WAS commissioned, has been described as “embarrassingly unfunny”.

Mr Davies’ evening television news programme has also committed an awful mistake which made headlines in England, and for that he bears ultimate responsibility.

BBC CW Wales Today (BBC CW WT) used a picture of Brighton Pavilion during its coverage of the start of the hugely important Muslim month of Ramadan mistaking it for a mosque, and the error was then featured in the Brighton Argus. One Twitter user complained: “BBC Wales showing a picture of the Brighton Pavilion and getting it confused for a mosque when talking about Ramadan is kind of f****d?”. Another wrote furiously: “Not happy they’ve used a shot of Brighton Pavilion as though it’s a mosque (presumably)”.

‘Pitching In’ was called ’embarrassingly unfunny’

The commissioning skills of his senior executives have been no less alarming.

One programme called ‘Pitching In’, was described by viewers in the Western Mail as “unforgivable” and an “insult to Wales”. A reviewer said it was “so embarrassingly unfunny I felt my toes curling”.

Some do not believe the programme should ever have been allowed to go out.

There has, too, been a failure in the scrapping of popular existing programmes made by BBC CW.

The TV debate series The Hour was axed after a year, and at an enormous cost to the licence fee-payer, following the controversial decision to close the 53 year-old award-winning Welsh TV Current Affairs programme Week In, Week Out (WIWO), which Mr Parry presented for 10 years. Yet viewers had described The Hour on the internet, as “necessary” and even BBC CW officials had admitted to The Eye it “capture(d) the mood of the nation”.

This came after the contentious resolution to get rid of WIWO despite the fact that it had won a clutch of awards, including at the Royal Television Society, BAFTA Cymru, and BT Wales. It even secured an award after it had been formally closed. The programme had also been used as a springboard for Panorama episodes, and one of the journalists’ investigations still features near the top of an internal BBC CW document recording the highest viewing figures.

Colin Paterson tries to explain his appallingly low audience figures to politicians at the Welsh Parliament/Senedd Cymru

The tweet apology also seems certain to focus attention on the affair of BBC CW WT presenter Lucy Owen with BBC CW Radio Wales (BBC CW RW) Editor Colin Paterson.

Apart from BBC CW WT Ms Owen hosted, too, on BBC CW RW the programme ‘Sunday morning with Lucy Owen’, and critics have said this was a major conflict of interest.

In the context of her affair, the ‘predictive search results’ in Google for Ms Owen and her husband have been, perhaps, prescient.

They have said ‘Lucy Owen Rhodri Owen split’, and knowledge of the affair was widespread in media circles.

Book posterIt seems that knowledge is also widespread now of the apology of BBC CW after their ‘error’ in ‘liking’ a tweet attacking a political party.

Even if a critic said the organisation “backtracked” after getting “stick”

 

The memories of Mr Parry’s astonishing 36-year award-winning career in journalism (including some of the controversies he has uncovered) as he was gripped by the rare neurological disabling condition Hereditary Spastic Paraplegia (HSP), have been released in a major book ‘A GOOD STORY’. Order the book now! 

 

 

%d bloggers like this: