British Blundering Corporation

0
112
The Eye
Follow Us!
Latest posts by The Eye (see all)
‘I hope I get my expenses through!’

On The Eye our Editor Phil Parry has described how he was helped to break into the South Wales Echo office car when he was a cub reporter, recalled his early career as a journalist, the importance of experience in the job, and making clear that the ‘calls’ to emergency services as well as court cases are central to any media operation.

He has also explored how poorly paid most journalism is when trainee reporters had to live in squalid flats, the vital role of expenses, and about one of his most important stories on the now-scrapped 53 year-old BBC Wales TV Current Affairs series, Week In Week Out (WIWO), which won an award even after it was axed, long after his career really took off

Phil on BBC Wales Today – speak and be quick about it!

Phil has explained too how crucial it is actually to speak to people, the virtue of speed as well as accuracy, why knowledge of ‘history’ is vital, how certain material was removed from TV Current Affairs programmes when secret cameras had to be used, and some of those he has interviewed.

After disclosing why investigative journalism is needed now more than ever although others have different opinions, and how the current coronavirus (Covid-19) lockdown is playing havoc with media schedules, here he looks at the controversies swirling around one of the most important figures in the Welsh media.

 

Rhodri Talfan Davies has made news but didn’t want to make it in this way…

It appears the Director of BBC CW (BBC CW) Rhodri Talfan Davies has hit the headlines for all the wrong reasons.

There is mounting concern, as revealed on The Eye, that his staff have still not moved into their new £100 million headquarters, and may not now do so until at least late Summer or even the Autumn (more than two and a half years following it being handed over), one of his senior executives had an affair with a married presenter after his officials had commissioned a programme she fronted, a disastrous mistake was made on his flagship news programme, his organisation refused an interview with him even though he said BBC CW would be “more accessible”, and popular programmes have been axed while another which was commissioned, has been described as “embarrassingly unfunny”.

Now a senior former BBC CW producer has attacked the corporation in Wales.

‘Salty’

Marc Edwards has written in the Welsh language magazine ‘Barn’ (Welsh for ‘opinion’) heavily criticising BBC CW.

His judgement is described as “salty” on Facebook which says there is a “lack of service”.

Yet even before this latest criticism it was clear that Mr Davies was becoming a controversial figure.

 

 

 

The extraordinary delay in opening the new HQ for BBC CW in Cardiff’s Central Square could cost the licence fee-payer hundreds of thousands of pounds in bills running two buildings, as the hugely expensive new one stands largely-empty.

Accessible? (Picture taken before the lockdown)

This at a time when staff costs and capital expenditure are under review right across the corporation.

After the keys to the new building were formally handed over in April 2018, Mr Davies said:  “Central Square is all about opening up… the fantastic location means that we’ll be more accessible”.

 

But he was not ‘accessible’ to me after working at BBC CW for 23 years.

I was told initially by the Press Office in a lengthy email exchange over more than six months, that Mr Davies would be available for interview.

The BBC official was told the interview could have been done over the phone

Question areas were provided, and the official was told the interview could be conducted over the telephone.

I was then informed that an interview would not, in fact, be granted.

 

 

 

 

Mr Davies has also been at the centre of our revelations on The Eye that the Editor of BBC CW RW Colin Paterson had an affair with the television and radio presenter Lucy Owen, and that it raised serious questions over a potential conflict of interest because officials have commissioned a programme she fronted called ‘Sunday morning with Lucy Owen’.

The BBC – ‘we are not obliged to give information’

His officials have also given questionable responses to queries about the listening figures for BBC CW Radio Wales (BBC CW RW).

One listener was told: “We are not… obliged to supply information…”.

Mr Davies’ evening television news programme made an awful mistake which made headlines in England, and for that he must bear ultimate responsibility.

Rhodri Talfan Davies bears ultimate responsibility for this…

BBC Wales Today used a picture of Brighton Pavilion during its coverage of the start of the hugely important Muslim month of Ramadan mistaking it for a mosque, and the error was then featured in the Brighton Argus.

One Twitter user complained: “BBC Wales showing a picture of the Brighton Pavilion and getting it confused for a mosque when talking about Ramadan is kind of f****d?”.

The mistake on Wales Today made news in Brighton

Another wrote furiously: “Not happy they’ve used a shot of Brighton Pavilion as though it’s a mosque (presumably)”.

A prominent figure who has been described on Wikipedia as one of the most important presenters on BBC Cymru Wales Radio Wales (BBC CW RW) at the beginning, Mike Flynn, said:  “There is no decent Current Affairs output on BBC Wales and now we have this debacle with Wales Today

 

Mike Flynn says Radio Wales is not flying high but has gone down

“It all smacks of poor leadership”.

“Vast sums of money have been spent on low quality output. The buck stops with the poor management who are public servants.”

The commissioning skills of his senior executives have been no less alarming.

One programme called ‘Pitching In’, was described by viewers in the Western Mail as “unforgivable” and an “insult to Wales”.

A reviewer said it was “so embarrassingly unfunny I felt my toes curling”.

Pitching In – ’embarrassingly unfunny’

I do not believe the programme should ever have been allowed to go out.

There has also been a failure in the scrapping of popular existing programmes made by BBC CW.

The TV debate series The Hour was axed after a year, and at a cost to the licence fee-payer of about a million pounds, following the controversial decision to close the 53 year-old award-winning Welsh TV Current Affairs programme Week In, Week Out (WIWO), which I presented for 10 years.

Yet viewers had described The Hour on the internet, as “necessary” and even BBC CW officials had admitted to The Eye it “capture(d) the mood of the nation”.

There were plenty of awards for Week In, Week Out

Meanwhile WIWO had won a clutch of awards including at the Royal Television Society, BAFTA Cymru, the Celtic Media ceremony and BT Wales. 

It even secured an award after it had been formally closed.

The programme had also been used as a springboard for Panorama episodes, and one of the journalists’ investigations still features near the top of an internal BBC CW document recording the highest viewing figures.

 

 

These catastrophic errors at BBC CW under the stewardship of Mr Davies have become a target of our satirical writer.

He’ll probably be promoted!

 

Mr Parry’s memories of his astonishing 36-year award-winning career in journalism as he was gripped by the incurable disabling condition Hereditary Spastic Paraplegia (HSP), have been released in a major book ‘A GOOD STORY’. Order the book now! 

You know you want it…

If you need something to keep the children entertained during these uncertain times (in Welsh) try Ffwlbart Ffred about the amusing stories of Ffred and his pet